Technické informace


Technický rádce

Praktické informace Technické informace
Volba pneumatik a diskových kol Základní rozměry pneumatik
Skladování pneumatik Kde najdu označení pneu
Tvary dezenu Indexy rychlosti a zátěže
Závady pneumatik Průřez pneumatikou
Jak správně namontovat kolo na auto Huštění pneumatik
Používání zimních pneumatik Parametry litého disku
Stárnutí pneumatik
Testy pneumatik

 

Stáhněte si příručku jak vybrat a namontovat pneumatiky zde:

Základní rozměry pneumatik


Kde najdu označení pneu

1 název výrobce
2 název dezénu
3 86– nosnostní index T- rychlostní index
4 označení dezénu pláště
5 RADIAL (plášť s radiální konstrukcí kostry), STEEL (nárazník z ocelového kordu), TUBELESS (bezdušové provedení pláště)
6 T1 – označení a pořadové číslo formy
7 nejvyšší nosnost pneumatiky v kg(lbs) a nejvyšší dovolené huštění pneumatiky v kPa(psi)
8 DOT (Department of Transportation), HW (kód výrobce), FB (kód rozměru), 1006 (datum výroby 10 = týden, 06 = rok /dekáda 1990–1999 je bez 0/)
9 složení pláště v oblasti boku a koruny, SIDEWALL 1PLY RAYON (oblast boku 1 vložka RAYON), TREAD AREA (oblast koruny)
10 E8 = homologační znak a číslo země(ČR), podle EHK 30020457 = přidělené schvalovací číslo
11 odolnost běhounu proti opotřebení v procentech
12 velikost součinitele adheze A, B, C
13 odolnost proti dynamické únavě A, B, C
14 TWI (Tread Wear Indicators) indikátor opotřebení


Indexy rychlosti a zátěže

LI - Load Index je maximální zátěž, kterou může jedna pneumatika na vozidle nést (zjednodušeně hmotnost vozidla / 4) při maximální rychlosti podle SI (indexu maximální rychlosti).

 

Li kg
50 190
51 195
52 200
53 206
54 212
55 218
56 224
57 230
58 236
59 243
60 250
61 257
62 265
63 272
64 280

 

Li kg
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437

 

Li kg
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670

 

Li kg
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030

 

Li kg
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600

 

Kategorie Rychlosti (SS – Speed Symbol)

  1. Je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Symbol kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

 

Symbol L M N P Q R S T U H V W Y ZR
Max. rychlost [km/h] 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240

 

Průřez pneumatikou




  1. 1. Vrchní běhoun
  2. 2. Drážka
  3. 3. Příčná drážka
  4. 4. Obvodové drážky
  5. 5. Příčné drážky
  6. 6. Rameno pneumatiky
  7. 7. Kostra pneumatiky
  8. 8. Ocelové pásy
  9. 9. Radiální drážky
  10. 10. Ochrana patky
  11. 11. Patka pneumatiky

Huštění pneumatik

  1. Doporučené hustění každého automobilu je uvedeno v manuálu vozidla. U mnohých automobilů je rovněž na víčku nádrže nebo na vnitřní straně u zámku dveří řidiče. Tlak v pneumatikách doporučujeme pravidelně několikkrát ročně kontrolovat.
  2. V současné době se pneumatiky hustí nejen vzduchem, ale i speciálními k tomu určenými plyny. Speciální plyn pro hustění pneumatik (většinou dusík) má hlavní přednost v tom, že nezvyšuje svůj objem při rostoucí teplotě. Proto jsou pneumatiky nahuštěny stejným tlakem jak za studena, tak po zahřátí a mají také oproti vzduchu snížený únik. Tyto faktory příznivě působí hlavně na výdrž pneumatik a jejich opotřebení. Takto nahuštěné pneumatiky se mohou v případě potřeby samozdřejmě dohustit i normálním vzduchem, dochází ale k určitému znehodnocení směsi.

Parametry litého disku

Šířka disku v palcích


 

1 palec = 25,4 mm.

Disky jsou dodávány například v těchto šířkách: 5,5x14; 6x14; 7x15 atd

 

 

 

 

Průměr disku v palcích


 

1 palec = 25,4 mm. Průměr musí být shodný s průměrem pneumatiky. Doporučujeme používat hodnoty předepsané v technickém průkazu vozidla.

Disky jsou dodávány např. v těchto průměrech: 5,5x14; 6x14; 7x15 atd.

 

 

 

 

ET zális disku


ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků).

 

 

 

 

 

Rozteč šroubů


Počet děr x průměr roztečné kružnice v mm. Každý disk má několik upevňovacích otvorů, kterými je disk upevněn k náboji auta. K dotažení disku používáme šrouby nebo matice (podle značky automobilu). Upevňovacích otvorů na disku je 3, 4, 5 nebo 6 (podle značky). Rozteč se uvádí v milimetrech. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu vozidla.

Středový (středící) otvor


Udává se v milimetrech a každý výrobce používá jinou velikost. V případě různého průměru na automobilu a disku se používají středící kroužky. Bez nich by kolo nebylo správně vycentrováno a při jízdě by docházelo k vibracím. Někdy mají alu kola středový otvor shodný s automobilem, kroužky tudíž nejsou zapotřebí. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu.

 

 

 


  1. nahoru

Ověřeno zákazníky




ShopRoku.cz 2008
3.místo - shop roku 2008

Na základě hlasování veřejnosti a odborné poroty jsme mezi eshopy v kategorii Auto, moto, pneu získali 3. místo v soutěži Shop roku 2008.

Čekejte...
TOPlist